הרב נרדי גרין | יש דתיים, יש חילוניים – כולנו יהודים
דברים לכנס ההסמכה השני של רבנים חילוניים בישראל


המשימה הניצבת בפני ארבעת המוסמכים החדשים של תמורה היא הדגשת היהדות החילוניות ההומניסטית, ופיתוח הגות, פרקטיקה וליטורגיה מקוריות, יצירתיותו וחדשות, בחברה הישראלית
.

לפני חמש שנים ב-2003, טבעה ש"ס את הסיסמא: "אין דתיים אין חילוניים – כולנו יהודים", והיא חזרה על עצמה בבחירות המקומיות שנערכו ב 2008. הלוגיקה מאחורי הסיסמא הזו היא פשוטה: ביטול כביכול של הדיכוטומיות המרגיזות: דתי מול חילוני, והשארת כותרת שתאחד את כולנו לעיסה דביקה אחת של "יהודים". שהרי לפי הבנתם, היהדות היא רק דת. אם כולנו ממשיכים להיות "יהודים", ה"חילוניות", שממילא היא דבר נטול מהות פנימית, מתבטלת. המלאות בולעת את הריק, העגלה הריקה מפנה את מקומה לעגלה המלאה.
הסיסמא הש"סית הזו מתחברת בטבורה להלכי מחשבה רווחים אצל אלו המקבלים בחדווה את הטשטוש, שהרי אנחנו חיים בעידן של טשטוש שבו "הכל הולך", ו"בעזרת השם" ו"הכל יהיה בסדר".
מי שטבע את הסיסמא: "אין דתיים – אין חילוניים, כולנו יהודים" לא מעוניין בטשטוש האידיאולוגיה, או בביטול ההבחנות, או ביצירת דמות של יהודי ישראלי חדש. אלא מעוניין בביטול האחר. לש"ס יש אידיאולוגיה עם עוצמה רבה שהיא אינה מתכוונת לוותר עליה בקלות. לעומת זאת אנחנו כחילוניים מיהרנו להתפרק מיהדותנו (כתב על זה יפה י. לפיד).
הטשטוש הפך לאידיאולוגיה, למטרה בפני עצמה, לאורח חיים. זוהי אידיאולוגיה של ביטול עצמי, ושל כניעה. זו כניעה מתוך ייאוש, הסרת אחריות, אי רצון להיאבק וקבלת המצב כמות שהוא. הייאוש הזה מבטא יותר מכל את מצבו של פרויקט המודרניות. את משבר הנאורות. אובדן הכיוון והדרך של החברה המערבית. הייאוש הזה יכול להביא מצד אחד לביטול עצמי והיטמעות בצד רוצה להטמיע, ומצד שני, יכול גם להוביל חילוניים לפתח עמדה פוזיטיבית, ועמדה יהודית ייחודית.
אני לא נגד מי שמקבל על עצמו את עמדת הטשטוש מתוך בחירה אישית שלו, אני לא נגד אנשי "הכיפה השקופה", אני לא נגד "בתי תפילה" או קהילות אחרות שמטרתן פולחן דתי, אני בעדן משום שאני בעד חופש הפולחן הדתי. אבל כל התופעות האלה אינן חילוניות ולא שייכות לזרם ההומניסטי ביהדות.
הזרם החילוני הומניסטי חייב להיות מובחן, אם כי לא בדלן, להציג את עמדותיו באופן נחרץ, אך לא להימנע מספקנות, שהיא עיקר של הנאורות. תפקיד הרבנים החדשים לשאת את דגל החילוניות-ההומניסטית היהודית בגאון, בקהילות, בטקסים, במועדים, במעגל החיים, באקדמיה ובכל שדרות החיים.
יש חשיבות רבה לכל דור חדש של רבנים המוסמכים לרבנות חילונית. רבנים חילוניים-הומניסטים שייאבקו נגד הטשטוש, שייקחו אחריות ולא ייכנעו. שיובילו עמדה פלורליסטית ומקורית. שיפתחו דרכים חדשות וכלים לביטוי תרבותי משמעותי בחיי חילוניים היום.
 .
לנעמי, טליה, אלי ואיציק אני רוצה לאחל הצלחה רבה מכל הלב, מטרתכם היא להביא את בשורת הזרם החילוני הומניסטי לחברה הישראלית. דעו לכם שבלי להדגיש את היותנו רבנים חילוניים-הומניסטיים אין לנו תקומה.