ט"ו בשבט - ארבע שאלות וארבע תשובות. מאת קובי וינר

למה "סדר"?
מדוע  פירות?
מדוע תירוש?
למה ט"ו בשבט?


 ! "סדר" יש בו סדר. לפנינו מנהג שהיה נהוג בעמנו כבר לפני חמש-מאות שנה. הוא נוצר על-ידי המקובלים בצפת  ונפוץ  בכל  הקהילות היהודיות.  בחרנו לחדש מנהג  ובכך אנו משוחחים  עם הדורות הקודמים .
"סדר" הוא רצף המחייב משמעת עצמית של הקשבה, קריאה, טעימה של פרי ותירוש. החוויה של החושים מצטרפת לחוויה החברתית השמחה, ולחווית החוכמה המצוייה  בקטעים העתיקים והחדשים שנקרא. אם יש סדר, אז  מתרחש "כיף" של "סדר".

!  בשבעה מיני פרי נתברכה ארצנו. והיום היא גם עשירה בהרבה  פירות שהם "עולים חדשים". ראשית נהנה מהטעם, ובעקבות ההנאה החושית,  נשיר ונקרא מה כתבו על הפירות הללו בעבר  ובימנו.  בכל שער נתמקד בפרי מסויים.  ב"סדר" כמו ב"סדר", רק  אז טועמים מהפרי.

!  "יין ישמח לבב אנוש". לכן שותים ארבע כוסות - לטעם ולשמחה. נשתה תירוש לבן ואדום לסמל את חילופי העונות  בארצנו, מזג האויר המיוחד לכל עונה, ויופי הפריחה בגווניה השונים. בכל שער משערי הסדר נשתה תירוש בגוון אחר. לחיים!

! טו בשבט הינו מועד עתיק בלוח השנה העברי. אנו חוגגים את  כל החגים לפי הלוח העברי כי  בכך אנו מבטאים את זהותנו היהודית. במשך הדורות  עבר החג גלגולים רבים, ועתה תורנו  לשאול : למה ט"ו בשבט ? ולענות: טו בשבט משמעותי לחיינו היום.  בלימוד ובעריכת הסדר אנו מעלים  ארבעה  נושאים  בני זמננו:  הקשר לארץ,  חיי אדם וטעמם, מהי החברה בה אנו רוצים לחיות, ויחסנו  לטבע ולעתיד הסביבה בה אנו חיים. מתוך חווית ה"סדר" עולות השאלות המאתגרות. הנשכיל מצוא להן תשובות אמת?
חג שמח!